Evolusi merupakan perubahan sosial
budaya secara lambat dan berubah secara perlahan-lahan. Biasanya, hal-hal yang
berubah secara perlahan seperti ini terjadi tanpa di sadari dan di rencanakan
dengan detail, atau bahkan tanpa ada perencanaan sekali pun.
Berbicara tentang evolusi manusia,
kita tidak cukup berbicara mengenai evolusi biologis saja. Manusia bukan hanya
makhluk biologis, tetapi juga sosial. Sebagai makhluk sosial, manusia mengalami
evolusi lain, yaitu evolusi kultur atau budaya. Manusia mempunyai tata cara
hidup, kebiasaan dan norma dan aspek-aspek kultural lainnya yang senantiasa
berubah dan menjadi kompleks dari waktu ke waktu. Suatu bentuk evolusi lain
yang menjadikannya sebagai makhluk hidup yang paling dominan dan adaptif
terhadap lingkungannya saat ini.
Evolusi budaya merupakan suatu
proses evolusi atau prosos perubahan budaya yang terjadi hingga saat ini. Kita
bisa mengamati bagaimana fakta akan evolusi tersebut dalam banyak hal, seperti
dalam bahasa, gaya hidup hingga ke dinamika dalam sistem ekonomi.
Asimilasi
Proses ini berlaku dalam
kelompok-kelompok yang budaya berbeza, mereka saling bergaul antara satu sama
lain, dalam masa yang lama sehingga budaya-budaya dari kelompok-kelompok itu
berubah saing menyesuaikan menjadi satu. Dalam komuniti Cina dan Siam di
Kelantan mengalami proses asimilasi dengan budaya orang Melayu. Proses ini
berlaku apabila terdapat pergaulan secara intensif dan luas dalam jangka masa
yang lama. Kelompok-kelompok itu mesti mempunyai sikap tolenrasi dan simpati
antara satu sama lain. Antara penghalang dalam proses ini ialah bila terdapat
perasaan superioriti pada individu dalam budaya tertentu terhadap budaya yang
dihadapinya, dan sifat takut kepada kekuatan budaya lain.
Akulturasi
Proses akulturasi berlaku bila
budaya tempatan bertembung dengan budaya asing, dan kemudian berlaku proses
penerimaan budaya asing sesuai dengan kehendak-kehendak tempatan sehingga tidak
menghilangkan identiti budaya sendiri. Proses ini berlaku kepada budaya Melayu
sejak dulu kala, melampaui batas-batas tempatan. Proses ini berlaku oleh kerana
adanya migrasi, pertembungan secara individu dengan budaya asing. Penerimaan
unsur-unsur budaya asing itu tidak pula bertentangan dengan kehendak-kehendak
budaya sendiri.
Proses ini amat pesat berlaku
apabila berlaku campur tangan kolonial Barat di negara-negara yang mundur.
Bersama dengan penyebaran agama-agama besar di dunia ini juga bermakna
penyebaran budaya melalui proses akulturasi ini berlaku secara leluasa.
Pertembungan budaya-budaya Afrika, Asia, Oceania, Amerika Utara dengan
Ero-Amerika menjadikan proses akulturasi itu pesat sekali berlaku dalam abad
ke-20.
Dalam pengajian anthropologi
budaya, tumpuan kepada penyelidikan proses akulturasi ini semakin diminati dan
berkembang luas. Berbagai-bagai method dan pendekatan penyelidikan tentang ini
telah dilakukan oleh sarjana-sarjana. Dalam penyelidikan ini memerlukan
pengetahuan yang luas kerana ia melibatkan usaha perbandingan antara satu
budaya dengan satu budaya lain.
Unsur-unsur budaya asing yang mudah
diterima ialah yang bercorak atau bersifat konkrit, seperti budaya kebendaan
(material culture), dan unsur-unsur budaya yang mempunyai fungsi atau gunanya
yang tinggi kepada budaya yang menerima. Sesuatu unsur budaya yang diterima itu
adalah yang mudah disesuaikan dengan keadaan masyarakat yang menerima.
Unsur-unsur yang tidak sesuai dan dianggap sukar adalah lambat diterima.
Unsur-unsur budaya yang sukar
diganti ialah unsur-unsur budaya yang sudah meluas dalam masyarakat dan
diamalkan secara turun temurun, seperti sistem kekerabatan. Kedua, unsur-unsur
budaya yang dialami dalam proses sosialisasi pada peringkat awal juga sukar
digantikan, seperti makanan. Makanan itu adalah sukar diubah. Ketiga, unsur
yang melibatkan agama dan kepercayaan juga adalah sukar diganti dan diubah.
Begitu juga ritual yang berkaitan
dengan hal ini. Individu yang dikatakan “moden”, “maju” dan “progresif” lebih
mudah menerima unsur-unsur budaya asing berbanding dengan individu “kolot” atau
“kampungan”. Proses urbanisasi juga memainkan peranan penting dalam menentukan
pesatnya proses penerimaan. Pendidikan juga menjadi ukuran dalam menentukan
mudah atau tidak seorang individu itu menerima unsur-unsur budaya asing. Lagi
satu faktor ialah umur, iaitu antara golongan tua dan golongan muda. Golongan
muda itu mudah mengalami devian dan menerima unsur-unsur budaya asing
berbanding dengan golongan tua yang lebih kuat pegangan kepada tradisi.
Konflik dan ketegangan sosial kesan
dari akulturasi
Peringkat perubahan selalu
dikatakan tahap krisis, iaitu transisi antara golongan yang kuat ikatan kepada
tradisi dengan golongan muda yang inginkan perubahan. Konflik sosial muncul dan
perdebatan atau ketegangan sosial ini kerap berlaku dalam masyarakat.
Golongan-golongan itu menentukan dasar dan prinsip masing-masing. Antaranya
golongan tua dengan golongan muda; golongan berpelajaran dengan golongan kurang
pelajaran; nasionalisme dengan liberalisme; golongan maju, moden dengan
golongan kolot; golongan urban dengan golongan kampung.
Konflik dan ketegangan sosial ini
jelas sekali apabila berlaku tekanan budaya dengan pesatnya penerimaan
unsur-unsur budaya asing. Dengan ini juga menyebabkan timbul golongan-golongan
penentang. Golongan yang selalu terlibat ialah pertubuhan keagamaan yang
berusaha mempertahankan tradisi. Adakala golongan agama ini melarikan diri
daripada masyarakat yang dianggap menghadapi kacau bilau. Inilah yang
menimbulkan gerakan-gerakan cults, messianic movements, nativistic movements
dan sebagainya. Gerakan-gerakan ini berusaha mempertahankan indentiti sendiri.
Ethnologi
Bidang ethnologi menjadi persoalan
etnografi yang memberikan huraian tentang sesuatu budaya dalam konteks
masyarakatnya. Pendekatan dalam bidang ini ialah melihat kepada segala aspek
yang menjadi unsur budaya universal. Ini termasuklah unsur-unsur:
(1)Budaya kebendaan (Material Culture) dan teknologi,
(2)Sistem ekonomi,
(3)Sistem sosial,
(4)Bahasa,
(5)Kesenian,
(6)Sistem pengetahuan,
(7)Sistem kepercayaan.
(2)Sistem ekonomi,
(3)Sistem sosial,
(4)Bahasa,
(5)Kesenian,
(6)Sistem pengetahuan,
(7)Sistem kepercayaan.
Dari abad ke-19 lagi penulisan
ethnografi menumpukan perhatian serius kepada persoalan teknologi. Pemerhatian
pada masa itu lebih merupakan secara luaran sahaja. Dalam bidang ini termasuk
berbagai-bagai bahagian teknologi, seperti pakaian, rumah, alat senjata dan
sebagainya. Teknologi dalam masyarakat sederhana dapat dilakukan secara
terperinci, tetapi dalam masyarakat kompleks teknologi itu tersangat kompleks.
Perbincangannya lebih merupakan
satu deskripsi secara luaran sahaja, tidak melibatkan tentang fungsi sosialnya.
Deskripsi secara terperinci itu penting dilakukan sebagai asas dalam membuat
perbandingan tentang penyebaran hasil budaya itu dari satu budaya kepada satu
budaya lain. Kemudian dalam tahun-tahun 20-an dan 30-an penulisan tentang
teknologi seperti dulu semakin berkurang dalam hasil-hasil ethnografi. Sistem
teknologi atau budaya benda itu sendiri adalah luas sekali bidangnya. Oleh itu
para pengkaji membahagikan kepada kategori-kategori tertentu yang lebih kecil,
seperti alat-alat pengeluaran, senjata, makanan, pakaian, perhiasan, rumah, dan
sebagainya.
Sistem ekonomi
Eknomi sara diri termasuk teknik
dan alat-alat yang terdapat dalam masyarakat peringkat ini, terutama dalam
masyarakat primitif. Sebenarnya usaha menghubungkan sistem ekonomi secara
sederhana itu telah lama dilakukan, malah dapat dikesan sejak abad ke-4 lagi.
Dalam sistem ini juga para pengkaji
menghubungkan dengan teori evolusi dalam pertumbuhan usaha cari makan dari satu
peringkat kepada satu peringkat perkembangan manusia yang lebih tinggi. Cara
hidup pertanian meletakkan pertanian secara usaha paling atas.
Terdapat banyak kritik tentang
evolusi dalam mata pencarian ini, iaitu tingkat-tingkat ekonomi. Sistem ekonomi
juga tidak terlepas dari sistem-sistem lain dalam masyarakat.
Sistem sosial
Pada peringkat permulaan, usaha
pengkaji menggunakan teori evolusi dalam menerangkan perubahan sistem sosial.
Antara yang terkenal ialah Morgan, L.H. yang mengkaji sistem kinship dalam
berbagai-bagai budaya dan menerangkan proses evolusi dalam sistem ini. Beliau
tertarik dengan terminologi yang digunakan dalam sistem ini antara berbagai-bagai
budaya yang menjadi tumpuannya.
Evolusi kebudayaan ini berlangsung
sesuai dengan perkembangan budi daya atau akal pikiran manusia dalam menghadapi
tantangan hidup dari waktu ke waktu. Proses evolusi untuk tiap kelompok
masyarakat di berbagai tempat berbeda-beda, bergantung pada tantangan,
lingkungan, dan kemampuan intelektual manusianya untuk mengantisipasi tantangan
tadi.
Masa dalam kehidupan manusia dapat
kita bagi dua, yaitu masa prasejarah (masa sebelum manusia mengenal tulisan
sampai manusia mengenal tulisan) dan masa sejarah (masa manusia telah mengenal
tulisan). Data-data tentang masa prasejarah diambil dari sisa-sisa dan
bukti-bukti yang digali dan diinterpretasi. Masa sejarah bermuda ketika adanya
catatan tertulis untuk dijadikan bahan rujukan.
Penciptaan tulisan ini merupakan
satu penemuan revolusioner yang genios. Bermula dari penciptaan properti dan
lukisan objek, seperti kambing, lembu, wadah, ukuran barang, dan sebagainya;
diikuti dengan indikasi angka; kemudian diikuti simbol yang mengindikasikan
transaksi, nama, dan alamat yang bersangkutan; selanjutnya simbol untuk
fenomena harian, hubungan antara mereka, dan akhirnya intisari, seperti warna,
bentuk, dan konsep.
Sumber:
http://elfanhidayat.wordpress.com/2011/04/27/evolusi-budaya/